ShareThis

Khamis, 19 Julai 2012

BISKUT KELAPA SEMPOI



ASSALAMUALAIKUM!!

Salam malam Jumaat yang damai! Semoga kita semua dalam rahmat ALLAH s.a.w dan sentiasa
terpelihara iman kita sebagai seorang muslim.

Udah pukul 9.46 malam. Telinga dok dengo Forum Perdana kat TV1. Di dapur ambo dok tengah bako kek tempahan dari kawan anak ambo! Ambo ni 'tak ghok' ('tak ghok' kalo mengikut KAMUS DEWAN
berarti 'tidak berdaya' kehkehkehhhhh) tapi....kerana nak jugak menunaikan hajat orang, ambo kuatkan
juga.........semanagt beb...maklum aja tak nak kecewakan orang!! Ngehngehngehhhh!!!

Lagi sehari kita semua akan menyambut RAMADHAN AL MUBARAK yang indah. Nampaknya dalam bulan mulia ni, ambo semakin sibukle. Aluhai Jahhhhh...nampak gayanya, kerana 'kesibukan' ambo, jarang-jaranglah kita dapat bersembang macam nih!!
Ayoyo Jahhhh...mesti ambo 'windu' pada mike....tapi ambo 'janji' kalo di izinkan oleh ALLAH, ambo
akan luangkan jugak masa ambo untuk bersembang dengan mike! Mike jangan jemu udah le Jah!!

Malam ni apa kita nak kongsi ya??? Kalo ambo berkongsi resepi biskut raya yang sempoi-sempoi, macamana...mau ke deme???? Tentu udah ramai yang membuatnya dan bahan-bahannya juga hampir sama. Takpa Jah...resepi ambo ni cukup sempoi...sangat senang membuatnya. hehehehh!!!
Kan ke ambo suka 'yang sdang-sedang saja???"

Moh le kita berkongsi resepi 'BISKUT KELAPA SEMPOI' ambo, yang kalo mengikut piawaian
ambo udah cukup 'molek' rasa dan kerangupannya! AAaauuuuuuu...makcik nih...masuk lif tekan butang le pulak!!Wakakakakaka!!!

Jangan buang masa emas mike, moh le kita berkongsi, kalo mike gemo bolei coba raya tahun ni kan Jahh??

Bahan asas:

250g buttercup
1 cawan gula castor
3/4  - 1 cawan tepung gandum
350g tepung jagung
1 tin kelapa - ketepikan sedikit untuk hiasan
Kuning telur - untuk sapuan

- Pukul butter dengan gula hingga kembang
- Masukkan tepung jagung di ikuti tepung gandum sedikit demi sedikit
- Akhir sekali masukkan kelapa
- Jika udah sebati - bentukkan bulat-bulat seperti guli
- Letak ke dalam cawan biskut - sapukan kuning telur
- Akhir sekali tabur sedikit kelapa
- Bakar hingga masak

Sempoikan Jah? Ambo minta diri dolu.....kek ambo pun udah masak....udah snap gambonye....kalo
ada masa kita kongsi melihatnya....alaaaaa.....kek yang selalu ambo ambil tempahan tu...udah deme gemo..
ambo buatkan aja!!

BUBYE Jah...jumpa lagi dan 'SELAMAT BERPUASA!!!



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagi resepi xabih ni. tak sebut pun berapa biji telur, tiba2 putar telur dengan gula hingga kembang. tak jadi la biskut ambo nanti....hihihi

chumah berkata...

Kuangkuangkuang...'remaja purba' lagu ni le!
Terkadang di fikiran lain...lain pulak yg di taip!
Sori le ye! Jangan jemu bertandang ke dapur ambo lain kali! heheheh!!!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...