ShareThis

Isnin, 9 Julai 2012

BISKUT ALMOND LONDON



ASSALAMUALAIKUM !!!

Salam petang Senin yang redup dan damai! Semoga kita semua bahagia!
Apa habaq Dik Noooonnnn??? Sihat?? Alhamdulillah!!
Nak bersembang apa ya petang-petang begini? Aluhai Jah terkadang ambo ilang kate-kate.
Apa nak sembang ye?
Ooooooo...dah ada idea....dah ada idea! Kita sembang tentang kuih raya nak tak? kan ke sekarang ni udah
bulan Syaaban...lepas tu Ramadhan...kemudian...yeaaahhhh Syawalll!

Itu le Jah, memang boleh di kata, setiap rumah di kampung ambo, ada aja biskut nih! Kiranya biskut yang menjadi kesukaan ramai nih! Ambo buat sebab ambo suka...ambo buat sebab kalo kawan-kawan anak ambo datang, akan bertanya kuih ni! Jadi ambo akan buat, kalo boleh setiap tahun. Insyaallah!

Sesetengah orang 'oda' aja...tapi kalo ambo akan puas hati kalo ambo buat sendiri.....boleh dapat banyak!
Makan pun 'puasssss' Betul kan Jah? Bukan susah pun membikinnya, tapi ambo buat yang'biasa-biasa saja'

Kita kongsi ye kalo mike berkenan dengan biskut ambo ni! 'BISKUT ALMOND LONDON'
Wauuuu! nama kemain lagi! Takpa...takpa...janji ambo suka!

Bahan asas:
1 1/4 butter
1 cawan gula perang
3 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 camca teh emplex
1 camca teh esen vanila
coklat masakkan
Badam biji
Badam cincang
minyak mazola
cawan kertas

- Badam biji dibasuh -  keringkan dan di bakar
- Badam cicang juga di bakar
- Putar butter bersama gula perang.
- Masukkan esen, tepung gandum dan tepung jagung yang telah di ayak ke dalam adunan butter tadi.
- Sebatikan dan masukkan emplex - sebatikan lagi.
-Ambil secubit tepung dan masukkan kacang badam dan gentelkan menjadikan bentuk lonjong dan bakar
- Masak coklat masakan bersama sedikit minyak mazola dengan kaedah double boiler
- Celup adunan yang di bakar tadi ke dalam coklat masakan yang dah cair.
- Letak ke dalam cawan kertas dan tabur badam cincang.

Adunan ni bolei dapat sehinng 100 biji biskut. Puas menjamu selera kita Jah dan puas jugak menjamu selera jiran tetangga. Kalo buat sendiri puas Jah...tapi kalo kureng masa ...bolei 'oda' aja...ada di mana-mana!

BUBYEEE Jah...dah Maghrib nih...ambo nak gi sholat dolu...kalo free kita akan sembang-sembang lagi
ye! JJOOOOOMMMMMM!!!!



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...