ShareThis

Ahad, 12 Ogos 2012

TART NANAS BUNGA TULIP




ASSALAMUALAIKUM !!

Sudah lama tak jumpa
rindu hati pada mu
duhai kasih ku duhai sayangku.....!

Mendayu-dayu sora Allahyarham Sam D' LLoyd, haaaa... macam tu la jugak dengan ambo ni.....!!
Pekabo Yong? Sihat ke setelah tak berjumpa dengan ambo  'bertahun-tahun' nih? heh..heh..heh...!!
Ambo le rasa bertahun tak berjumpa..Ye lah Jah ambo ni ' selalu ' sibukkkkk aja..!
Tambah-tambah di bulan posa ni...aluhai...apa nak kata...udah jadi isteri. udah jadi mak,lagu (macam) ni la!!

Blog ambo pun sejak Ramadhan, sepi aja....rakan taulan dok berkunjung ke dapor ambo ni, ambo pun setiap hari dok menjenguk, tapi tak berkesempatan nak bersembang. Terima kasih kerana terus memberi sokongan pada ambo. Ambo sangat menghargainya!Tima kasih Jah!!

Malam ni kita bolei la dok sembang-sembang sikit...esok gamaknye ada lagi projek ambo...nak buat 'ko Loyang pulak! Untuk kakak2 ambo dan untuk diri sendiri! Tapi ambo nak buat ko loyang versi pedas  la!
Anak-anak ambo 'tersangat 'lah suka!

Apapun, ambo nak jugaklah berkongsi 'KO RAYA 1433 (2012) nih dengan mike! Ada masa lagi mike bolei buat kalo suka! Ambo menjamu mata mike dengan 'TART NENAS BUNGA TULIP' ambo ye!
Ni ambo skodeng dari bloger 'Dari Taiping ke Sabah' kalo tak silap ambo! Geram nengok tart tulipnye
yang tomei-tomei gitu, ambo pun apa lagi, skodeng abis le! Ini projek ambo pagi tadi!

Bila udah siap (masak) semuanya...wahhhh...ensem jugak tart ambo nih! adoiii..'.up' diri sendiri le pulak
makcik nih! Apa nak kata....kerana siot giler..lagu ni le jadinya! Kiranya tart ambo nih melepasi piawaian ambo! Nehngehngehhh!!
Wokei....jangan banyak melalut...moh le kita berkongsi resepinya!

Bahan asas:

250g butter (ambo lebih gemo 'farmcows)
70g minyak sapi
3 cam besar gula icing
1 biji kuning telur
1 camca teh esen vanila
3 caca besar tepung kastard
3 camca besar susu tepung (ambo guna nespray)
400 g tepung gandum
Jem nanas secukupnya ( gentelkan sebesar biji kurma)

- Tepung gandum, susu dan tepung kastad - mike ayak terlebih dulu
- Butter, minyak sapi, gula, telur dan esen vanila - mike pukul manja gitu
- Setelah adunan di atas sebati, mike masukkan tepung sedikit demi sedikit
- Setelah adunan sebati, ambil 150g dari adunan tersebut untuk mike kalerkan dengan kaler hijo
- Terap - ambo guna acuan' tart nyonya' untuk kelopak dan acuan' bunga tanjung' untuk tampuk hijo tu!

Selesai semua, bako dalam oven selama 10 - 15 minit dengan suhu 170 c

Worait Jah..selamat mencuba dan mesti berjaya!! heheheheh!!!
Ambo? Udah senang hati sebab dah ada biskut raya!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...