ShareThis

Ahad, 12 Ogos 2012

BISKUT ARAB SUSU




ASSALAMUALAIKUM !!

Sekali lagi kita bertemu! Udah tak moh nyanyi lagi....sebab udah kureng sikit kerinduan pada mike semua!
heheheh! Ada luang masa, ambo rembat habis-habisan! Sebenonya Jah, esok ambo cuti,.....lusa pun ambo cuti lagi! Yabedabedu....kalo lusa ...bolei ke ambo gi ke Pasar Sari di tempat ambo nih? Orang Batu Kurau
menggelarkan pekan sari ni 'Pekan Selasa'! Huaaa...mesti 'berdoyon-doyon' manusia di minggu-minggu terakhir persiapan menjelang raya!

Nanti le ambo fikir balik, samada 'perlu' tao tak ambo ke pekan selasa tu... kalo dok di rumah, mesti bolei 'begheh' kerja2 rumah yang tak pernah habis nih! Usia yang semakin 'senja' nih, membuatkan ambo nak rehat yang secukupnya...ya lah duduk di rumah pun sekejap aja..siang banyak 'habis' di luar!Huhuhu..!!

Jah...kali ni ambo nak berkongsi satu lagi resepi dengan mike! Masih sudi ke Jah? Resepi ni ambo 'skodeng' lagi dari blog 'Yati's Memories' Nampak macam sedap aja biskut ni! Lepas berbuka, trei (try) seketul.....
fulamakkkkk...memang mengancam Jah! Sedappppp!! Aromanya semasa membakar...fuhhhhh!! tak terkata!!

Ini lah dia 'BISKUT ARAB SUSU' dari ambo untuk mike menjamu mata dan berkongsi resepi. Terima kasih pada blogger yang berkongsi resepi, dan ambo panjang2kan dan sebarkan lagi resepi ni.....bak kata orang tua-tua...ilmu tu ibarat air sungai yang mengalir! Jangan 'kudukut' ilmu, betulkan Jah? Heheheheh!!!

Biskut ni ambo buat semalam, semalam ambo cuma buat 3 jenis aja...udah jadi 'remaja purba' lagu ni le!
'Tak ghok' manjang ( tak ghok kalo mengikut Kamus Dewan berarti 'tak berdaya') Ngehngehngehhh!
Loghat kampung ambo, mesti le ambo selit sepatah dua kan??

Tok sah le melalut banyak sangat makcik ooiii....cepat le berkongsi..malam nih masih sempat 'mengadun'
nih! wokei...wokei...Jah moh le kita!!

Bahan asas:

2 cawan susu tepung (Nespray)
2 cawan minyak sapi (tak perlu mike cairkan)
7 cawan tepung gandum yang di ayak
Sedikit garam
Gula icing - untuk di gaul setelah biskut sejuk
Ceri merah dan hijo - kalo mike suka

- Campurkan susu tepung, minyak sapi dan garam - gaul sebati
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit
- Bentukkan doh bulat-bulat dan hiaskan dengan ceri
- Bakar hingga masak antara 15 -20 minit dengan suhu 180 C
- Setelah biskut sejuk, barulah di golek-golekkan ke dalam gula icing

Catatan: Ambo menggunakan ceri merah dan hijo, tapi bila di gaul dengan gula, udah tak nampak
ceri tu! cacat sikit lah biskut ambo tu!

Cukup sampai di sini 'pertemuan' kita malam ni Jah, esok Insyaallah semoga kita dapat bersembang lagi dan
ambo akan berkongsi lagi resepi-resepi biskut raya ambo!

BUBYE Jah...jumpa lagi!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...