ShareThis

Khamis, 29 Mac 2012

LEPAT UBI



ASSALAMUALAIKUM !!

Petang semua! Hari ni suasana di kampung ambo di Anak Kurau sungguh terang benderang.
Sekarang jam di skrin menunjukkan angka 6.12 minit petang. Tapi matahari terus setia
memancarkan cahaya terangnya. Ini kalo musim hujan udah rasa macam malam dah!

Amno nih baru udah makan laksa! Nak buat...duduk berdua, rasa tak berbaloi le pulak! Kalo di kampung, laksa dijual dengan harga semangkuk besar tu baru RM 1.00 henggit.
Tak ke untung Jah!!
Pulak tu sedap! Kuahnya pekat melekat! Rasanya memang mengancam habezzz.......jiwa raga!!!
huhuhuhuuu!!

Sambil-sambil dok bersembang dengan mike, ambo basuh kain sebenonya. Sikalang buat kelija dalam satu masa maaa! Tatak helan woooo! Ape tidaknye...semuanya di atur oleh mesin!!
Senang beb!

Kita citer hal lain pulak! Nak citer hape ye??? Ooooo hampir lupa ambo......tu le dah 'snap'lama dah....3-4 hari sudah ada ambo buatkan 'LEPAT UBI' Mike suka tak? Atau lebih tepat mike makan tak??

Sesetengah oreng tak makan..sebabnya.....'angin!' Ahhh ..tak kesah le Jah ooooo!!yang mana suka...gerenti tak lepas punye! Tapi..kalo alasan 'angin' tu...'jeling jeling.........
pandang pandang jugak kan...kannn...kannnnn ? Macam lagu duet Dato' Siti dan
Tan Sri SM Salim le pulak!!! heheheheheh !!

Sebenonye makanan 'klasik' ni kekadang adunanya hampir menyamai antara satu sama lain,
cuma ditokok tambah terlebih terkurang sedikit adunannya..udah jadi lain namanya.
Seperti le juga 'LEPAT UBI' ambo ni...kalo ubinya di gaul dengan santan dan di bakar,
jadiklah ia 'bengkang ubi'

Begitu jugak kalo di kukus dan letak bancuhan tepung di bahagian atasnya..jadilah ia 'talam ubi'
Tapi kalo ubinya di campur dengan kelapa parut..tu lah nama dia 'LEPAT UBI'!!!
Oleh itu..Jah oooiii, moh le kita berkongsi resepi ambo petang ni!

Bahan asas:

Ubi kayu (di blend dan di tapis)
Sedikit gula merah ato gula melaka
Gula pasir
Sedikit garam
Kelapa parut
Daun pisang untuk membungkus

- Semua bahan di gaul sebati
- Sediakan daun pisang yang telah di potong kecil untuk membungkus
- Siap kukuskan lepat tadi sehingga masak kurang lebih 20 minit
Itu aja Jah

Sori adik manisss, ambo tak ada sukatan....cuma ada bahan asas aja! Tu le kelemahan ambo,
tak pernah rasa nak 'menyukat'. Apa-apapun, mile boleh terei ini masakan...sseeddaaapppp!!

Udah selesai basuhan kain ambo..ambo mintak diri dolu yeee!!!


1 ulasan:

Cik Bib berkata...

perghhhh...sedapnye. lapor...lapor...lapor...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...