ShareThis

Ahad, 25 Mac 2012

KUIH CARA ..........AMBO!


ASSALAMAUALAIKUM!!

Jangan dikirimkan rindu
kepada angin sedang lalu
takkan boleh kiriman mu
menghibur hatiku yang rindu........!!

Kerana windulah, ambo masih bersembang dengan mike! Kalo idak, udah ambo gi mandi dah!
Kejap lagi udah nak masuk waktu Maghrib! Takpa..takpa...satgi ambo gi mandi!
Kalo ada waktu senggang boleh sembang dengan mike, ambo 'rembat'aja! hahahah!!!

Pagi tadi, selain dari mi goreng, ambo jugak ada buatkan resepi tok nenek sekali lagi.
Iyalah...udah menginjak usia 'emas ' nih selera amat suka pada kuih yang manis-manis...
yang lembut-lembut....yang lemak-lemak gitu! Mike jangan gelak taw kalo ambo 'berselera'
macam tu.....!!

Udah dua tiga hari dah ambo nak makan 'KUIH CARA' nih...tapi tak buat-buat!
Malazzz lah tu! Kuih cara ni kuih yang sangat senang membuatnya! Kenapa jadi malaz ye?
Boley ke tuan-tuan dan puan-puan menjawabnyeeee?????

Moh kita berkongsi resepi..tapi sayang sekali, ambo kalo kuih tok nenek ni taada sukatan!
Kalo mike nak buat, mike 'bedal' macam ambo udahle ye, tapi...bahan asas ambo bagi.
Kekekekhhhh..ambo paling tak reti nak sukat....'agak-agak' ajalah!!

Bahan asas:

Tepung gandum
1 biji telur
Santan atau susu cair (ambo guna susu) -sedikit aja taw!
1 sudu minyak ( masukkan ke dalam adunan)
Gula sebagai inti
Pewarna hijo
Air (kalo guna susu cair)
Sedikit garam

- Semua bahan 'blend' aja kecuali gula
- Panaskan acuan, sapu minyak
- Letakkan adunan, setelah agak separuh masak, mike letak aja sedikit gula sebagai inti

Catatan: adunan ini kepekatannya seperti kita membuat dadar ketayap

Itu aja Jah...senangkan ambo punye resepi, kalo 'orang tua-tua' mesti suka kuih ni.
sebab ianya lembut, sedikit lemak dan manis!

Udah masuk Maghrib nih, ambo 'chowww' dolu, kita jumpa bila-bila masa dari 'sikalanggg'

BYE>>>>>>>>!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...