ShareThis

Khamis, 25 Mac 2010

Danung vs Pelangi.....





Assalamualaikum.

Dah lama dah kita tak borak-borak dih! Apa haba suma, ambo selalu mengharapkaen muma sokmo dok dalaeng sehat sejahtera.....

Museng panaeh haek dok melanda kita kho dok gi dah....Loni kho-kho dok ujan lae pulak.
Buleh kata langik dok gelaek gelemaek sokmo.Napak gayanya, pokok-pokok napak sega lae sikik, tak lae dok layu macaeng dulu-dulu, masa haek museng panaeh tuh!

Tadi, kapong ambo, kapong kita lae gak, hujan lagi..... bila panaeh teghek tiba-tiba ujan tughong, apa lagi dok di langik tu?Danung lae! heh....heh....heh.....!
Muma tahu dak natang penama tu? Setengah oghang kata pelangi, bebudak loni kata rainbow, tapi otai macaeng ambo dan oghang dulu-dulu panggei benda alah ni 'DANUNG' kuang...kuang...kuang!.

Muking oghang muda atawa jugak oghang haek lama meghato jauh tak ingat atawa juga ingat-ingat lupa pekataan tu kan? Bagi ambo ia satu sebutan yang cukok unik, cukok menawang ambo punya kelebu (kalbu).hah...nostalgia sunggoh!

Dulu kalu danung tubik (terbit) oghang tak bagi tunjok, takok jaghi tangan jadi ceding letek jey! Ambo ingat lagi kalu ada danung, mucung jey mulok dok tunjuk, nak tunjuk dengan jaghi tak buleh deh! Denga gak ceghita kata danung ni tughong minug ai di belakang bukik, danung minung ai dalam batil mas. Wah!cukok hebat ceghita ghoyat oghang tua dulu. Sapa-sapa beghani gi lae caghi batil mas tu. Gerenti jadi kaya punya, Tapi seingat ambo tak dak sokghang pong haek beghani gi caghi batil mas danung ni.....Tak kaya pong takpa lae kok dih!

Bagi ambo, ambo sangat suka tengok danung ni. Molek sunggoh pada ambo! Tu lae sebahagian daghi kenangan ambo masa kecik-kecik dulu.

Ambo begheti di sini dih, haghi laing kita borak-borak lagi........ wasalam.





0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...