ShareThis

Isnin, 7 Mei 2012

APAM NASI




ASSALAMUALAIKUM!

Salam petang semua! Tentu mike sedang rilek-rilek setelah selesai minum petang bersama klorga ya!
Apa kuih petang nih? heheheh....tak kesah le Jah oiiii mike buat sendiri ke...mike 'oda ' dari gerai tepi jalan
ke...janji ada makan....ada minum...begheh sokmo!!!!!

Apa kata kalo sesekali kita tukar selera pulak? Bukan hape....sekali sekala tukar pada kuih yang manis-manis masam gitu? Sedap dik Non...sekali sekala kannnnn???
Itu le...entah bila.....gamaknye minggu lepas kot..ada ambo buatkan kuih 'APAM NASI'
Tak taw nak buat ape...nengok dalam periuk pagi tu, ada le nasi sejuk semalam...! nak di goreng sikit sangat
nampaknye....uncang beso Jah ooiii! Nak di bagi cik ayam makan, baru aje diberi sarapan gandum!
Last-last ambo selongkar stok barang...ada lagi yis....!!! Jadik nih!!

Kalo di biokan..kesian pulak pada encik nasi ni..rosak meragam dia....baik le buat sesuatu kan Jah!!
Itulah..akhirnya.....akhirnya Jah jadi le kuih "APAM NASI' ni!
Ambo buat separuh adunan aje...tu pun dapat banyak Jah! Sonok giler Jah nengok bila dah masak...
tomey-tomey aje rupanya!


Moh le kita berkongsi...kalo mike suka boleh le buat.....kalo kurang suka... terpulang le...tapi pada ambo boley aja...tolak batu ngan kayu aje Jah...semuanye sedapppp!! hehehheh!!! Resepi ni ambo cari kat cik Google, jumpalah blog 'Abbot Cottage' nih ! Sori cik Abbot Cottage....ambo minta izin kongsi ilmu nih!! Wokeh jangan buang masa mike moh le kita!!

Bahan asas:

2 cawan nasi
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula
1/2 bungkus yis kering
2 1/2 cawan air (kalo nampak agak pekat, mike boley tambah jadikan 3 cawan)
Kelapa parut

- Kisar nasi dengan sedikit demi sedikit air -
- Udah hancur tambahkan gula
- Dalam bekas lain, satukan tepung dan yis
- Masukkan bahan kisar ke dalam tepung dan gaul sebati
- Perap selama 2 - 3 jam
- Kukus

Apam ni sangat sedap kalo di makan bersama dengan ayaq kopi panas-panasss!
Huiii! Naik juling biji mata Jah oooiii!!!!

BEGHEHHHHH!!!!

1 ulasan:

Cendawan Susu Harimau berkata...

terliur jek

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...