ShareThis

Selasa, 8 Mei 2012

KASWI GULA MERAH




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam semua....moga didalam keberkatanNYA.
Jam di skrin telah pun menunjukkan pukul 9.36 malam.
Ambo duduk di kampung nih sunyi aje keadaannya! Syakali syakala baru le derum motor dok lalu depan rumah. Mujur juga sekarang lampu letrik dok terpasang...taw  la juga ada rumah orang ke taada!
heheheh1

Itu le telefon rumah ambo udah seminggu dah 'senyap' sunyi....udah di repot, janji dalam masa 24 jam nak
datang 'riper' ini udah masuk minggu lain dah, tak nampak 'batang idong ' lagi....naik 'senak' hati,kalo manjang macam ni! Iyalah, kalo lambat bayo, 'cepat' aje  konco-konconye datang memotong talian, tapi.....insyaallah
setakat ni ambo belum lagi lewat membayo bilnye!!

Huiiiii!!!!! makcik mare ke? Isyyy! Idak le, tapi radang udah tentu!  meluah rasalah jadinya, kalo dok pendam nanti 'dare tingg' pulak!
Tak gitu Jah. Iya lah jah..kalo duduk di kampung macam ni le rupanya...semua tindakan 'amat lambat'!!!

Kita tinggalkan 'ketidakpuasan hati' ambo tu! Moh kita layang resepi pulak, tentu hati di dalam rasa 'gumbira'!
Itu le, hari tu ada ambo buatkan ' KASWI GULA MERAH'! Biasanya ambo lebih suka yang rasa pandan, tapi sajalah sekali sekala berubah angin!

Resepi seperti 'kaswi pandan' yang ambo buat sebelum ni! Takpa, kalo mike 'kurang rajen' menyelak, ambo
letakkan sekali lagi resepinya di sini Jah. Ambo kan 'sayangggggg' pada mike! heheheh!!!

Bahan asas:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
6 cawan air
Sedikit air kapur
Kelapa parut secukupnya (di gaul dengan sedikit garam)

- Gula merah di masak (kerana biasanya gula merah ni berketul-ketul dan sedikit berpasir)
- Kisar semua bahan.
- Kalo ambo -  adunan tepung tu akan ambo masakkan sekejap di atas api
- Sapukan loyang dengan sedikit minyak
- Kukus sehingga masak

Worait Jah...kalo mike penggemar kaswi, tentu mike suka kerana teksturnya yang lembut
dan mengancam 'kelebu' kehkehkeh!


Ambo chow dolu....malam nih ada tak drama????

2 ulasan:

MOBYDICK berkata...

Salam Chumah,sedap nampaknya...tapi masakan ibu memang menyelerakan,tapi apo nak buat segalanya hanya kenangan,,mereka telah pergi buat selama-lamanya...

chumah berkata...

Muhammad! kita yang hidup ni cuma dapat mendoakan semoga roh ibubapa kita dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama roh orang2 yang beriman!
Amin!!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...