ShareThis

Jumaat, 28 September 2012

KEK PANDAN HALUS




ASSALAMUALAIKUM.

Pekabo Yong? Sihat ke? Uuuiiiiihhhhh....mestilah kannn...walopun hujan hari-hari...kesihatan kena jaga Yong. Nanti Demam...sape susah? Yong jugak kan????

Ditempat ambo nih, hari-hari hujan...kalo tak pagi... petang, kalo tak petang...malam....kalo tak dari pagi sampai petang hujan...hujan main-main kata orang! Ghok ghek..ghok ghek...hujan.....!Tapi tu kan semua
kerja tuhan...apa pun kita bersyukur...kerana negara kita yang kita kasihi ni....takdak le mala petaka yang
menggerunkan.....! Alhamdulillah!

Hari nih ambo sampai ke rumah udah pukul 6.30 petang! Sekali sekala 'pulang' lambat! Balik 6.30 pun Encik suami belum balik dari kebun lagi..... ayoyoyo Jah! Apa mau bikin???

Takpa...takpa Jah...kita sembang-sembanglah dolu! 2-3 hari sudah ada ambo buat satu jenis kek.
Itulah 'KEK PANDAN HALUS'. Resepi ni ambo jumpa semasa mengemas almari buku-buku lama
di rumah ambo! Wau.... ambo salin resepi ni dalam buku tulis ambo masa di Tingkatan 5!!!!!
Kiranya udah lama bebeno..tu masa tahun 1978..ni udah tahun 2012...mike kiralah Jah udah berapa puluh tahun dah tu! Kertas pun udah naik kaler kuning! heheheheheh!!!

Apapun ambo teringin nak buat resepi 'KEK PANDAN HALUS' ambo yang di salin semasa  'remaja belia' buatnya kek ni udah 'remaja purba' kuangkuangkuanggggg!!!
Apapun moh le kita berkongsi...kalo mike suka teruskan projek mike, tapi ambo suka kek ni sebab rasa pandan dan lemak santannya yang 'memikat kelebu' (kalbu) !!!  PPppppsssstttt...Encik suami pun suka... tu yang megah tu!!

Jangan melalut banyak sangat Chumah oooiii...moh le kita berkongsi resepinya!!

Bahan asas:

6 biji telur ayam
1 1/4 cawan tepung gandum
1 cawan gula kastor
3/4 cawan pati santan + pandan
1 camca teh baking powder

- Asingkan putih telur dan kuning telur
- Putih telur pukul sehingga kaku (meringue)
- Kuning telur dan gula di pukul sehingga kembang
- Masukkan tepung gandum yang diayak bersama baking powder
  sedikit demi sedikit
  ke dalam telur kuning.
-Akhir sekali masukkan putih telur - hanya kaup balikkan saja adunan ini.
- Sapu acuan dengan majerin
- Bakar dalam acuan chiffon sehingga masak.

Kek ni pada ambo 'kegebuannya' seakan-akan kek sponge.Tapi apapun ia memang mengancam
Mike cubalah!

BUBYEEE!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...