ShareThis

Sabtu, 6 Julai 2013

KARIPAP RANGUP



ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat petang! Jam di skrin menunjukkan pukul 1.46 petang!
Petang ke tengahari Jah? Tengahari ke petang?
Kompius sebab rasa ambo tak pernah dok bersembang dengan mike di waktu-waktu begini. heheheh!!!!

Pekabo Jah? Ambo baru balik dari makan kenduri....kenduri kawin  ooooo!!
Hampir-hampir bulan posa pun deme dok buat kenduri kawin lagi! Nak wat lagu mana...udah 'sesuai'
masa untuk deme kenduri saat-saat sebegini...kan Jah!

Sambil dok bersembang, telinga dok mendengar lagu rentak 'twist' alunan suara Oslan Husin...!
Ambo suka lagu 'Menimbang Rasa' ni....dari ambo kecik-kecik dolu....sampai loni! heheheh!
Orangnya tak sekacak mana, tapi suaranya pada ambo sangat menggoda...merdu dan 'jantan'
Wakakawakaka!!!!!

Esok...ada lagi kenduri...di belakang rumah ambo ni je. Kot mana pun petang ni dah mesti kena pegi.
Nak tengok2 apa nak buatkan Jah...tolong-tolong buat sibuk! Kenduri bertunang je, tapi kalo dah gotong royong..tentulah sikit sebanyak kena bantu....esok-esok masa ambo pulak...orang kampung ambo kata
berderau!

Hari ni apakata kalo kita berkongsi resepi karipap pulak! Kali ni 'KARIPAP RANGUP' ni ambo skodeng
dari teman FB. Saja-saja suka buat, tapi karipap nih kalo makan panas-panas selepas di angkat dari
cik kuali, memang rangup habizzz, tap kalo dah agak lama, 'kureng' le sikit kerangupannya!
Tapikan, anak-anak dan en. suami memang tak 'berapa suka' 'KARIPAP RANGUP' ni!
Tu le Jah, kalo selalu di sogokkan dengan 'karipap pusing' mestilah begini ropenye perangai deme!
Salah siapa Jah? salah siapa? huhuhuhu!!!

Zohorpun dah panjang waktunya, moh le kita berkongsi resepi ni..kalo mike nak coba..cobalah.
Tapi kalo resepi intinya mike selak-selak le kat belakang ye...ambo dah masukkan duluuuuu lagi.
Lepas ni akan ambo masukkan resepi inti karipap yang menggunakan lada hitam pulak!
Jom layannn!!!

Bahan asas:

1/2 kg tepung gandum
1/2 senduk nasi tepung beras
1/2 senduk nasi tepung ubi
2 camca besar majerin
Garam (ikut kesesuaian)
Air suam

- Campurkan semua tepung dan sebatikan
- Masukkan majerin - sebatikan bersama tepung tadi
- Akhir sekali masukkan air suam yang di campur dengan garam tadi.
- Uli seperti biasa.

Ambo mintak diri dolu Jah....jumpa lagi jika ada masa terluang!
Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Semoga kita semua dapat menjalankan kewajipan kita
dengan 'penuh jiwa' dan sentiasa di dalam keberkatanNYA. Sama-samalah kita!

BUBYEEEE Jah!!!!


1 ulasan:

cimaron61 berkata...

Hari ni dok sesaja intai blog chumah....:)
Rasa nk cuba resepi ni la..slalu buat yg biasa ja...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...