ShareThis

Khamis, 4 Oktober 2012

APAM POLKA (DOT)


ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam Yong! Tentu mike semua sedang dok bersantai dengan keluarga kan?
UUiiihhhh ! Siot giler kalo dok bersantai-santai gitu dan di depan ada kerepek ke atau juga juadah-
juadah sampingan sambil mata dok menonton TV. Mike tau Jah 'mengunyah' tu pun salah satu dari senaman
muka....awet muda lahhhh!!!! (Betul ke teori ambo nih? bukan ke menambah lemak di badan? kompius ambo)

Haa...ahhh le Jah..malam ni sejuk aja! Ambo ni mata dan tangan mengadap benda alah nih, telinga dok dengo (dengar) Forum Perdana! Dok bersembang dengan mike pun jadi lintang pukang siket le....tak banyak ...siket aja Jah! heheheheh....!!! Di dapur, ambo tengah mengukus kuih 'Talam Caca'
Nanti kita kongsi ye Jah!!!

Kali ni ambo nak bersembang dengan mike kejadian kemarin dolu! Ambo ni kan selalu BW ke dapur orang,
Tak kirale 'dapur besor' ke 'dapur kecik' ke...janji ambo suka!
Teropong sana teropong sini, bertemu la ambo dengan apam ni....Mike nak tau apam apa? Yessss.....
tak lain tak bukan APAM POLKADOT! Deme le buat Apam Polkadot tapi ambo buat APAM
POLKA (DOT). Tau kenapa jadi macam ni? Sebab....sebab ambo punya apam tak buat dot...dot...dot tu!

Iyelah Jah udah pukul 11.00 malam, dok tercatuk lagi 'mengepam' adunan, lambat sangat, terus ambo
'cross'kan dia! kihkihkihhh...! Ambik ngko Jah!!Tapi apapun, rasanya tetap sedap dan mengancam jiwa!
Butut Jah.....tatak tipu punnnyyyeeeee!!!

Moh le Jah kita berkongsi kecomelan apam nih...ni ambo skodeng resepi dari blog mana tak hengat, tapi sebab di blog tu cerewet siket 'cara membuatnya' ambo skodeng pulak blog 'Masam Manis' yang sangat sempoi caranya tu! Apa-apapun, mintak halalkanlah resepi ni....dari empunya yang asal, kita sebar-sebarkan lagi...berkongsi ilmu le katakan! Yeahhhh..tenkiu....tenkiu!

Bahan asas:

275 gram tepung gandum
220 gram gula halus
150 ml susu segar / susu cair
3 camca teh baking powder
3 biji telur dari esbok
1 camca teh ovellate
1 camca teh esen vanila
filing / perisa
Pewarna yang di sukai (ambo guna 1 kaler aja)

- Masukkan semua bahan kecuali filing dan pewarna kedalam mangkuk dan pukul dengan kelajuan
   maksima
- Letakkan pewarna dan tinggalkan sedikit untuk di buat dot dot / silang
-Masukkan adunan ke dalam piping beg
- Susun acuan lompang dalam loyang dan letakkan papercup
- Picit adunan kedalam papercup (separuh aja)
- Letak filing kedalam adunan dan picitkan lagi adunan sehingga 3/4 bahagian papercup
- Dot dot / silangkan aduan dengan lebihan adunan tanpa kaler tadi
- Panaskan kukusan dengan api sederhana (kalo kuat apinya, bimbang adunan akan merekah)
- Kukus selama kurang lebih 10 -15 minit

Worait Jah...dan pukul 10.12 malam...drama 'Trilogi Cinta' dah start!
Ambo ni kan peminat drama tegar....ambo minta diri dulu ye...!

JUMPA LAGI!!!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...