ShareThis

Khamis, 20 Disember 2012

KEK GULA HANGUS @ KEK SPONGE


ASSALAMUALAIKUM!!


Sesekali
ku rasa teringin
melewati hati mu yang dinginnnn!

Terdengar lagu ni, teringatlah wajah manis penyanyinya...Shima yang bersuara nyaring dan sangat merdu.
Lagu 'teringin'nya mendayu-dayu membuai hati ambo ni! Dalam hujan pulak! heheheh!

Hari ni ambo balik agak lewat....sampai ke rumah kurang lebih pukul 5.35 petang! Itu pun sebab dok
menuggu hujan ' seghek' ( 'seghek ' kalo mengikut Kamus Dewan adalah keadaan hujan yang dah berhenti )
kalo tak hujan, biasanya ambo akan sampai kurang lebih 5 minit perjalanan (naik motor Jah ooiiii)

Terkadang ambo rasa lagu-lagu dan masakan ambo berkait antara satu sama lain... Betul macam lagu 'teringin' ni..sebenonye ambo memang teringin nak makan sejenis kek ni...lama betul tak membuatnya.
Ngapa malas betul nak membuatnya? Tu lah 'KEK SPONGE a.k.a KEK GULA HANGUS!

Nantile, ambo kena siapkan tempahan orang dulu, nanti ambo akan buat kek ni...memang rasa sedapppp sangat! Dok telan air liur le dulu! Belek album gambo, dok nampak kek ni...hadoooiii mengancam habis Jah oooiiii!!!! Anak-anak dan encik suami pun suka, ambo apalagi...tentang 'makan' no hal lah!! hahahah!!

Tak mau banyak cakap, kita layan dolu gambo kek yang ambo buat taktau bila....tahun sudah kot?
Ni ambo kongsi resepi dolu..kalo mike nak buat..silakan..ooppppsss..anto pada ambo dalam mimpi ye!
nyumnyumnyummm!!!

Moh le kita berkongsi.

Bahan asas:

8 biji telor
2 cawan tepung gandum
1 camca besar soda
1 camca teh baking powder
2 cawan gula 2 cawan air
1/2 tin susu pekat manis
3 camca besar majerin

- Hanguskan gula dan biarkan sejuk
- Cairkan majerin
- Pukul telor hingga kembang
 -Masukkan gula hangus, majerin yang di cairkan berserta susu - sebatikan
- Masukkan tepung yang telah di ayak bersama soda dan baking powder sedikit demi sedikit
- Kacau hingga sebati
- Bakar sehingga masak

Kalo mengikut sesetengan petua, deme akan perapkan adunan 1-2 jam, tapi selalunya ambo
buat tak pernah perap, nak cepat! Eeeerrmmm..tak sabo nak menuggu waktu, nak buat kek ni!
Mike layan le dolu gambo kek ambo ni yang kejadiannye di tahun lepas! hahahahh!!


BUBYE...BUBYEEE!!









0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...