ShareThis

Khamis, 12 Januari 2012

......DAN HASILNYAAA !!!


ASSALAMUALAIKUM...ASSALAMUALAIKUM...!!!!

Aluhaiiiii...Windu bebeno ambo nak buka blog ambo nih.....nak sembang2 dan bermanja-manja dengan mike semua..... tapi...tapi.....isk...isk,.....di teratak ambo takdak 'tenet' !!!
Sedey la sesangat !!

Udah beberapa hari 'tenet' di rumah ambo 'down' Cit! mati kutu ambo !!
Ye lah..kalau sebelum ni, habis aja 'kerja' dirumah, ambo terus 'klik' nih...aluhaiiii Jah !!
Sabo aje le!

Panjang le pulak mak cik ni melalut! Worait Jah, ambo nak kabokan perihal 'UBI KAYU'
Duduk di kampung nih...kalau tak ada pokok ubi kayu, rasa macam dok dalam 'ayak' (air)
jah Oiii!!

Almaklum aja...ubi kayu adalah tanaman yang sangat senang hidupnya. Cucuk aja.....
pegi le seminggu dua lepas tu, mike dah boleh tengok tunas2nya berselirat di batangnya.
Tak payah tarok baja, tak payah siram air, kalau tidak takkan lah sampai ada pepatah Melayu
'Diam-diam ubi berisi' Tak betul Jah ??

Jadi...kerana ambo orang kampung, pokok ubi kayu jugak adalah salah satu tanaman ambo.
Dulu murah Jah harganya...tapi 'sikalang....." udah mahal Jah!!
Pucuknya, ambo paling suka buat 'MASAK LEMAK CILI PADI'. Nak sedap lagi mike letakle
ikan pekasam...Fuhhhh...tangkap leleh Jah !! Buat ulam rebus pun terangkat jugak!

Ubinya pulak, mike boleh buat macam-macam, rebus makan dengan kelapa pun worait, goreng pun sodap Jah, bengkang apalagi, talam ubi juga. Atau buat 'kepok ubi' (yang ni ambo tak reti buat!) Cakar ayam pun boleh jugak atau paling malas buat kerepek.....Fuh......juling mata kalau kena caranyaaaa !!! Wa caya lu lah !! Heh...hehhh...hehh....!!!

Kita layannnn ubi kayu yang ambo tanam 'main-main' ajae nih!
Jangan jelezzzzz!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...