ShareThis

Ahad, 22 Januari 2012

KEK COKLAT



ASSALAMUALAIKUM !!
GONG XI FA CHAI untuk kawan-kawan yang menyambutnya.....!
Khusus buat teman lama Nai Sowat sekeluarga, Yeam sekeluarga, Leong Poh Choon sekeluarga, Tan Beng See sekeluarga dan ramai lagi rakan-rakanku semua.

Sementara dok menunggu 'BENGKANG UBI' ambo masak, ambo ada masa nak mengadap skrin nih, mengetuk keyboard yang rasanya dah kenal jari-jari ambo nih!
Pegi jenguk 'AGAR-AGAR SANTAN' yang ambo masak petang tadi....ooooo udah keras dah!
Semua ni untuk ambo bawak pegi kenduri aqiqah cucu sedara ambo esok, Tak tau nak buat apa!
Boleh juga menjamu orang buat kerja pagi esok. Tak gitu Jah ??
Sajaaaa...numpang kenduri...duduk di kampung macam ni le Jah oooiii !!!

PPppsssttt ! Kemarinkan ke ambo buat jamuan hari lahir anak ambo, tak sempat
nak masukkan semua, malam ni ada masa senggang, wokeh ambo masukkan ye!
Ambo ada buatkan 'KEK COKLAT'

Kita kongsi ye.... kalo mike ada masa boleh buat..sangat sempoi Dik Non....!
Melepasi piawaian ambo! keh..keh...kehhhh !!

Bahan asas:

4 biji telur
1 1/2 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 cawan air masak panas
1 cawan serbuk koko
1 camca baking powder
1 camca teh soda bikarbonat

- Pukul telur dengan gula hingga kembang
- Masukkan minyak dan susu
- Masukkan tepung berselang seli dengan air panas
Catatan: Tepung lebih baik di ayak bersama serbuk koko, soda dan baking powder.

Untuk bahan topping:
(Ini cara ambo lah ye - )

1 tin susu pekat
1 camca teh esen vanila
1/2 cawan minyak jagung - ambo guna minyak masak biasa jer !
1/3 cawan serbuk koko
Semua bahan di atas masak di atas api sederhana sehingga pekat.

Tu aja Jah...sangat sempoi kan? tapi kek ni sangat sedap (pada ambo le)

Kita layyaaaannnn !!


1 ulasan:

fatimah berkata...

Sedapnya kek coklat ni. Nak cubalah..Tima kasih ye letak resepi...hehe

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...