ShareThis

Ahad, 13 Oktober 2013

REMPEYEK KACANG DAN IKAN BILIS

kacang ambo yang bersalut tepung tu taklah nampak sexy sangat kan??? hihihih!!

ASSALAMUALAIKUM  dan SELAMAT HARI RAYA AIDUL ADHA!!

Selamat malam ambo ucapkan kepada rakan tolan dan semua tetamu ambo. Lusa kita akan menyambut
Hari Raya Korban dan apakata kalo esok mari kita ramai-ramai berpuasa sunat.

Alhamdulillah, petang tadi hujan lebat di kampung ambo nih, jadi malam ni udara sejuk..nyaman dan sungguh mendamaikan. Malam nih gamaknya tidur pun sedaplah tarik gebar. Ada sesape yang buat korban raya ni?
Ambo tak buat, tapi kakak ambo sekeluarga buat korban. Tak pegi le gamaknya, sebab hari tu (raya kedua)
SiTecik Hajar ada periksa dan Aiman pulak tak ada cuti....jadi kerana anak-anak ada komitmen masing-masing, ambo pun kerjalah jugak!

Ppppssstttt....sesekali udah bersembang, nak tanya mike le, dah banyak ke buat kuih raya? Tapi, seperti kita sedia tahu, raya korban kurenglah sikit 'keterujaan'nya...betul tak? Ambo pun cuma 5 jenis aja buat, lainnya
buat atas permintaan kawan-kawan aja!

Tak dan (sempat) berkongsi dengan mike, tak apa malam nih ambo nak kongsi satu jenis kerepek aja dengan mike. Mula-mula rasa tak sanggup nak buat, kerana terpaksa berdiri 2-3 jam, tapi kuatkan hati kerana hati nak makan, Buat sendiri puas hati kan Jah? heheheheh...!!

Cari kat cik Google merata alam, terbekenan le pulak dengan resepi dari majalah RASA. Mike nak tau
apa? Biasanya, kalo Raya Korban, ambo akan menggunakan keperluan yang siap ada dalam stok esbok ambo tu, iye lah Jah, baik menghabiskan stok yang ada kan, taklah membazir sangat!

Kali ni ambo nak kongsi resepi REMPEYEK KACANG IKAN BILIS yang pada ambo sangat sedap.
Anak-anak dan en suami tersangatlah suka....kkrruuppp...kkkrrreeeppp....kkkkrrruuuppp...kkkrreeppp...
deme makan. Huiisshhh...tak dan nak raya kalo macam ni punya sambutan!!! hahahahahh!!
Walo apapun, hati di dalam tersangatlah suka!!!

Moh le Jah kita kongsi, esok sempat lagi menggoreng!!!

Bahan asas:

500 g tepung beras
200 g ikan bilis
200 g kacang tanah
2 biji telur gred B
4 camca besar ketumbar (ambo tak letak)
3 camca besar udang geragau
2 camca besar jintan manis
1 camca besar garam
1 camca teh serbuk kunyit
1 camca besar serbuk cili
1 camca teh serbuk perasa ( pilihan)
700 ml air
Minyak untuk menggoreng

- Bersihkan kacang dan ikan bilis - toskan
- Udang dan jintan dikisar halus ( kisar kering)
- Masukkan semua bahan dan sebatikan
- Panaskan minyak dan ambil sesudu adunan tepung, ratakan pada acuan
   tabur kacang dan ikan bilis
- Masukkan kedalam kuali dan adunan akan meluncur sendiri - Goreng sehingga kacang masak
- Angkat dan toskan
- Sejukkan dan simpan ke dalam bekas kedap udara

Catatan:
Gaul kacang dengan adunan tepung secukupnya sebelum di tabur di atas adunan rempeyek.


Ambo minta diri dolu, esok-esok kalo ada masa kita bersembang lagi. Rempeyek ambo udah tinggal suku bekas dah. SiTecik Hajar ajak buat lagi!!! Hihihihi!!!

BUBYEEEEE!!!!






0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...