ShareThis

Selasa, 8 Oktober 2013

BISKUT MAZOLA

kamera cap ayam ambo tak sihat ..tu yang jadi kaler jadi merah tuuu!! hihihi!!
Versi ni tak guna acuan Jah...orang kampung ambo kata 'gelitei' je! heheheh!!!

ASSALAMUALAIKUM!!!


Mendung....si mega mendung.....
mendung datang dari utara........
termenung..janganlah adik termenung.....!

Mike nak tau Jah...ambo jugak paling suka lagu-lagu Melayu asli. Mendayu-dayu dan begitu mendamaikan!
Lagu di atas kalo tak salah dinyanyikan oleh penyanyi bukan Melayu yang cukup hebat..Andre Goh..seorang yang berbangsa Cina tapi tiap patah perkataan dan lenggok bahasanya cukup indah

Di kampung ambo, petang ni pun mendung aja!...Tadi bukan main panas terik, kalo puasa ni tentu tekak rasa kering kontangla! hihihi...tak kuat iman betui la makcik nih!!! Suasana pulak, sunyi aja, walopun rumah ambo di tepi jalan raya! OOoooohhh...kalo duduk di kampung pedalaman lagu ni (begini) lah keadaannya!!

Minggu depan dah nak raya. Ambo adalah plan sikit-sikit nak buat biskut...taktau lah apa biskutnya!
Gamaknya ..gunakanlah yang mana ada dalam stok esbok ambo tu! Jimat belanja...maklum aja barang-barang keperluan..........mak datukkkkk............punyalah mahal!...sekali sekala ke bandar Taiping..
terkezut makcik!!!

Petang ni rasanya nak berkongsi dengan mike, biskut peberet abang ambo, Dia kalo balik akan tanya mana
dia biskut yang ada kacang tu! Nak sebut nama biskut taktau! hahahah...orang lelaki macam tu le, bukan ambik tau pasal biskut (bukan semualah Jah..sorang berdua aja termasuk le abang ambo..hihihi!)

Tapi en suami pun 'agak' suka kalo biskut yang ada kacang..jadi tu lah kalo raya aja, udah menjadi kemestian, ambo akan buat 'BISKUT MAZOLA' ni atas permintaan dari en suami dan abang kesayangan ambo tu. Tapi abang ambo tak berkenan kalo yang di turap dengan acuan, cukup sekadar di gentel aja (orang kampung ambo kata 'gentel' tu 'gelitei' !!! hahahahh) En suami tak kisah...janji ada!!

Moh le Jah kita tengok biskut ambo ni! Taklah hensem pun, sekadar yang sedang-sedang saja...yang sedang-sedang sajaaaaa!!!

Bahan asas:

2 mangkuk kacang tanah (di kisar)
2 mangkuk tepung gandum
1 mangkuk tepung jagung
3/4 - 1 mankuk gula icing / castor
1 canca teh baking powder
1 camca teh garam halus
1 botol minyak mazola (mengikut keperluan)
1 - 2 biji kuning telur (untuk sapuan)
hirisan kacang untu hiasan

- Kacang di bakar dan di buang kulitnya dan dikisar (sekarang ambo guna yang readymade aja)
- Campurkan kedua tepung, kacang, gula garam baking powder kedalam bekas dan gau sebati
- Masukkan minyak sedikit demi sedikit dan sebatikan- adunan jangan terlalu lembik
- Gentel dan bulatkan adunan atau terapkan adunan mengikut citarasa mike
- Letak hirisan kacang dan sapu kuning telur untuk hiasan
- Bakar masak mengikut tahap oven mike selama 10 - 15 minit (lebih kurang)


Wokey Jah...Maghrib pun dah nak dekat nih...ambo minta diri dolu...kalo ada kelapangan waktu malam nanti kita sembang-sembang lagi...tapi janji ambo tak pasti ye!

BUBYEEEEEEE!!!

1 ulasan:

Yati Yahaya berkata...

RAJIN SUNGGUH LA BONDA KU INI

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...