ShareThis

Rabu, 2 Oktober 2013

FAMOUS AMOS CHOCOLATE CIP COOKIES




ASSALAMAUALIKUM!!

Duhai kanda rayuan hati
rayuan kasih cinta abadi
bla....bla...blaaaaa....!

Ambo suka lagu ni..tapi tak tau apa tajuk cuma tahu ianya dinyanyikan oleh penyanyi dari Singapura yang manis.Itule Julie Remy yang bersuara halus dan sedikit sengau. Sengau-sengau pun sedap beb...Macam suara Nasir Wahab jugak yang bersuara sengau tapi sedap untuk dijadikan halwa telinga.

IIiissyyy...Chumah nih dah tua-tua pun masih suka dengar lagu. Hihihi...dengar lagu jangan sampai melalaikan
taapakan  Jah.....Ianya sebagai selingan tatkala jiwa rasa sunyi dan rindu! Hahahahah..jiwang betul makcik nih!

Malam nih ambo nak berkongsi dengan mike sejenis biskut yang sangat sedap....huhahuhe.....!!!
Mike tau Jah...ingatkan biskut ni boleh le tahan lama dalam balang tu...rupa-rupanya tak sampei seminggu
udah licin! Anak-anak sangat suka...tapi yang paling mengejutkan.....en.suami pun sangat suka......!!!!
Tak ke heran bin ajaib tu..en.suami suka! hahahahah...ambo menang kali nih!

Tapi ....first time ambo buat...biskut ambo ni tak hensem langsung! Bak kata Allahyarhan Tan Sri P. Ramli
'lawa tiada...manis ada!' Sesuai sangat Jah,  kata-kata tu pada biskut ambo nih! Atau jugak memang biskut nih semulajadinya memang tak hensem????? wakakawakaka!!!

Itule penangan biskut ambo kali nih....FAMOUS AMOS CHOCOLATE CIP COOKIES. Huh...ambik
ngko Jah...panjang berjela namanya! Biskut nih ambo buat minggu lepas, kan ke minggu lepas ambo tak kemana-mana...duduk le di dapur ambo tu! Selain biskut ni, ambo jugak buat kuih siput dengan simpul kasih! Semuanya dah tinggal balang kosong.....minggu ni apa pulak nak buat  kan Jah!!!

Biskut nih ambo skodeng dari Myresepi.....mintak aje dari cik Google...pemurahnye dia....!!! heheheh!!!
Jangan banyak mengayat makcik oooiii...moh le kita berkongsi dan ambo ubah-ubah le sikit sebanyak mengikut keperluan yang ada di dalam esbok ambo tu!

Bahan asas:

1cawan padat gula perang
1 cawan mentega
1 biji telor
1 camca besar susu segar
4 cawan tepung gandum
1 camca teh garam halus
1 camca teh cream of tartar
1 camca teh soda bikarbonat
1 cawan kacang badam cincang
1 cawan chocolste cip
1 camca teh vanila

- Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu dan esen hingga sebati
- Masukkan tepung gandum, garam dan soda bikarbonat, kacang badan dan chocolate cip
- Sudukan satu sudu kecil di atas loyang...jarakkan kerana cookies ni akan mengembang
-Bakar pada suhu 175 c selama 10 - 15 minit
- Setelah kukis berwarna perang, angkat dan sejukkan

Krup...krruupp....kkkkrrrruuuuppppppp...memang rangup giler Jah. Patutlah ambo BW ke blog blog, sesetengah deme buat sampei 4 adunan...ambo pun raya nih kena lah buat lebih! huhah...huhahhhh!!!

BUBYEE !!!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...