ShareThis

Isnin, 28 Oktober 2013

DAGING BLACK PEPPER


ASSALAMUALAIKUM!!

Beberapa hari lagi kita akan menyambut tahun baru Hijrah 1435. Semoga kita semua akan terus hidup bahagia dan aman. Moga ALLAH memayungi kita dan di permudahkan segala urusan-urusan kita. Amin.

Balik dari kerja petang tadi, ambo tak buat apa-apa. Tengok lauk tak ada selera. Ambo suka kalo makan nasi bersulam dengan ulam-ulaman dan sayur hijo. Rasa lancar melalui anak tekak ni!
Buka esbok, keluarkan sayuran hijo semalam. Apa nak buat ye...hadooiii tumis udah le! cik perut pun tengah galak meminta isi. Huh...potong kobis, potong sawi...tumis aja Jah! Habis jugak sepinggan nasi! Sayur koboi le katakan!

Udah kenyang, malam nih moh kita bersembang pulak! Rajin bebeno ambo minggu nih, bukan ke baru semalam kita bersembang-sembang. Tak apa kan Jah...janji mike tak jemu dengan ambo!
Apa kita nak kongsi malam ni?

Semalam ada ambo masakkan satu jenis lauk yang mendapat pujian dari en suami dan anak-anak!
Sempoi sangat masakan ambo nih. Itule sebenonya ambo hanya nak menghabiskan stok daging korban.
Itu pun masih berbaki lagi! Mana boleh makan daging hari-hari.....cukup seminggu sekali aja! Nanti kalo di makan selalu, darah yang dah 'steady' ni takut akan naik membuak-buak pulak! Kan kes berat tu?

Ambo pun udah jadi  'vengong' (bingung) sebab apa yang nak di buat dengan daging nih. Teringatlah
satu resepi yang di beri oleh sepupu ambo ....DAGING BLACK PEPPER tu lah yang ambo masak!
Tung tang tung tang...siap daging ambo....ambik sikit rasa...huuuaaaaahhh...sedap beb ...tak caya mike boleh trey!

Moh le kita berkongsi resepi sempoi yang lazat nih!

Bahan asas:

1 kg daging - potong dan toskan
1 camca besar serbuk lada hitam
5 camca besar soso lada hitam
1- 2 cawan air
2 camca besar cili kisar
1 biji bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1 inci halia - hiris
2 batang karot
1 - 2 camca besar soso cili
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa

Untuk hiasan:
1 biji bawang besar - potong bulat
Cili hijau - potong memanjang
Daun bawang - ambo tak letak

- Tumis bawang besar, bawang putih dan halia sehingga naik bau - layu
- Masukkan air, cili kisar, serbuk lada hitam, soso lada hitam dan sos cili dan garam
- Masukkan daging dan tutup kuali untuk empukkan daging
- Setelah daging empuk, masukkan karot
- Masukkan bawang dan cili hijo
- Perisakan dan bolehlah dihidang


DAGING BLACK PEPPER ni ambo tak suka letak kicap, sebab nanti tak rasa sos lada hitamnya.
Dah jadi daging masak kicap pulak!Tak gitu Jah? heheheheh!!!
Apa-apapun begheh sokmo!

BUBYEE Jah.....ada drama best tak malam nih??????


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

soso tu apa cumah??

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...