ShareThis

Isnin, 14 Oktober 2013

BISKUT MENTEGA KACANG







ASSALAMUALAIKUM!!!

di hari raya....
terkenang daku kepada si dia....!

Ambo suka dengar lagu Allahyarham Tan Sri P Ramlee.....suaranya, lenggok bahasanya dan terutama bila dengungnya tu. heheheh! Itu kelebihan yang ALLAH anugerahkan kepada beliau.

Besok hari raya. Hari ni ambo masih lagi bekerja dan balik petang jugak! Di rumah jiran dekat kawasan sekolah, macam-macam bau yang begitu enak dapat di hidu semasa balik tadi. Adeehhh...... deme siap dah masak, ambo baru nak menapak balik.

Dalam hujan, ambo redah jugak. Niat di hati nak masak, tapi bila sampai ke rumah udah siap makan,
perut pun udah kenyang....tak apalah....satgi (sekejap lagi) masak le. Semua dah ada dalam rumah kecuali
lengkuas kena pegi korek di belakang rumah! Hahahah...apa rendang makcik nak masak belum tau lagi Jah oooiiii!!! Kata si Najwa Latif....' kosong...kosonggg...!'

Ambo tak ada lemang raya ni, rasa sentap sikit sebab semua adik beradik menghala ke rumah kakak ambo di Sungai Siput. Tinggal ambo anak beranak di sini...mesti meleleh ayaq mata makcik Jah ooooiii raya nanti!!
Kuatkan semangat....kuatkan semangat!!!!

Petang nih ambo nak berkongsi dengan mike, satu lagi jenis biskut raya yang enak (pada anak tekak ambo le). Bila bahan semua ada (penghabisan stok?) ambo main rembat aja mana resepi! hihihi!!
Sebenonya kakak ambo dolu-dolu paling suka buat biskut nih. Itu le bila nengok acuan dalam lemari (almari) yang dah lama tak berusik, kesian pulak pada cik acuan tu. Rasa macam dia kata ' khidmat aku tak diperlukan lagi ke??? wakakawakaka!!

Itu le bukak esbok, nampak le mentega kacang anak ambo ada lagi. Apa kata kalo buat  biskut tradisional nih? (tradisional sebab resepi dari kakak ambo!). Maka jadilah BISKUT MENTEGA KACANG  yang enak nih!

Nak kongsi? moh le kita!!!

250 g mentega
140 g gula perang
60 g mentega kacang
270 g tepung gandum
100 g tepung jagung
80 g serbuk kacang tanah
1 biji kuning telur
1 camca teh esen vanila
Sedikit kismis hitam

- Pukul mentega dengan gula hingga sebati ( ambo guna senduk kayu aja)
- Masukkan telur dan esen - pukul lagi
- Masukkan tepung, mentega kacang dan serbuk kacang tanah  dan sebatikan
- Tekan dalam acuan
- Bakarlah pada suhu 170 c selama 15 minit lebih kurang

Bau
mentega kacang bercampur pulak  dengan kacang tanah tu yang membuatkan ambo tak sabar-sabar nak merasa tuh! Ada lebihan kacang, boleh buat Jah!!!

BUBYEEE Jah, ambo nak ke dapur dah, hujan pun dah berhenti. Nak kebelakang rumah korek lengkuas!!

SELAMAT HARI RAYA!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...