ShareThis

Ahad, 27 Oktober 2013

APAM BALIK



ASSALAMUALAIKUM!!

Hujan yang turun bagaikan mutiara
berkilau bersinar berkerdipan
subur menghijau bumi terbentang
dan bayu berpuput lembuttttt........!

Itu lagu yang didendangkan oleh Allahyarham Dato' Sudirman Haji Arshad....penghibur yang begitu
berbakat suatu waktu dulu dan sampai bila-bila! Banyak lagu nyanyiannya yang ambo minati.
Kebetulan pulak, di luar rumah hujan turun dari sebelum Asar tadi. Belum berhenti (tak seghek lagi)
kata orang kampung ambo! Tidak lebat tapi hujan yang 'ghok ghek ghok ghek' begini membuatkan
ambo jadi malas.....cuma rajin nak makan aja! huhahuhe..!!

Menanti masuk waktu Maghrib, ada masa luang kita bersembang kan Jah! Sementara dok menunggu 'kuih tiram' ambo sejuk untuk di salut gula, ambo nak berehat dan bersantai sekejap! Dah berminggu rasanya tak bersembang dengan mike, tadi selepas masak tengahari, ambo teringin nak bersembang, tapi tiba-tiba hujan lebat turun, tak berani ambo nak mengadap benda alah ni!  Nak buat lagu (macam) mana, ambo ni penakut!

Apa kata kalo kali ni kita berkongsi resepi APAM BALIK pulak?  Kami di Batu Kurau nih tak panggil APAM BALIK tapi APOM BALIK! Ambo tak berapa gemo kuih nih, tapi perasaan nak buat tu berkobar-
kobar penuh semangat! Kejadian kuih ni pada hari Jumaat lepas, Acuannya kecik 'cenonet' aja...dapatlah
kurang lebih 20 biji apam balik.Si Tecik Hajar punyalah berulang makan! Dia kata sangat sedap! Si Aiman pulak kata boleh berniaga la! hahahahah!!!! En suami pulak...no komen! makan aja! Fullstop!!!!!

APAM BALIK nih kalo ambo tak suka yang gebu (oghang kampung ambo kata 'beghong' hahahahah)))
Itulah skodeng punya skodeng...intai punya intai berjumpalah dengan blog Azri_Zalin. Kebetulan beliau
punya resepi sangat sempoi dan menepati piawaian ambo! Balik aja dari kerja, selepas solat terus ambo besilat di dapur! Jadilah kan Jah... nak lepaskan ketagih...nak ke pekan jauh sangat!!!

Moh Jah kita kongsi resepi!

Bahan asas:

Bahan A
2 cawan tepung gndum
1/2 cawan gula
4 camca teh baking powder (ambo kurangkan kepada 3 camt + 1 camt soda)
1/2 camt garam

Bahan B
1 cawan susu sejat
1 cawan air
1/2 cawan minyak
2 biji telur

Bahan inti:
Sedikit gula pasir
Jagung tin
Kacang tanah - yang ditumbuk kasar

- Gaul semua bahan A
- Masukkan semua bahan B ke dalam pengisar dan kisar
- Masukkan Bahan A ke dalam pegisar dan kisar lagi
- Panaskan non stick - sendukkan adunan
- Tutp pan - biarkan 3/4 masak
-Taburkan gula pasir, jagung tin dan kacang
- Lipat dua, angkat dan bolehlah di hidangkan
- Ulang lagi dan boleh

Ambo makan bersulam dengan air teh panas. Dalam hujan pulak tu....iiissshhhhhh sedap jugak!
Jom le kita buat sendiri.....boleh makan banyak!!!! wakakawakaka!!!!

BUBYE!!!!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...