Maal Hijrah

  • 8:48 PTG
  • By Amin Salmah Bt. Hj. Abdullah
  • 1 Comments

Assalamualaikum.


Esok 1Muharam 1431Hijrah. Tahong baghu bagi suma oghang Islam.
Ambo haghap sangat muma suma dalam sihat dan di berkati oleh Yang Berkuasadi dunia maupun di Akhirat nanti. Apa haba muma haghi nih?

Mengambil berkat sambutan tahong baghu ni, tetu muma masing2 ada azam tersendighi. Yeah...baleyla azam apa pong, harap yang baik2 jugak yang kita akan dapat.

Tetu yang bujang berazam nak menikah, yang dah menikah nak bagi dapat anak dan laing2 lagi la dih? Pada ambo pulak, khor ambo dok tua, khor dok besemangat hidok ambo. Tu...rezeki yang Allah anugerahkan pada ambo. Ambo sokmo dok seghenok, masalah sikik-sikik tu , kalu buleh kita bagi lupa jey. Satu lagi haek ambo nak pesan, kalu kita kegheja dengan oghang, kita kena lae pahaeng oghang, bukaengnya oghang kena pahaeng kita.

Selalu hidok kita nih ada telebih tekughang, dengan klorga kae, dengaeng adik kakak kae, dengaeng soami kita kae. Baley ke dema lae dih!Mak ambo selalu pesaeng kaek ambo, baley lae beghalah pong bukannya kalah! Beto lae kalu ambo pikey kelek!

Sempena tahong baghu kita ni, buang lae haek keghoh, ambik lae haek jegheneh! Adalae gak oghang kata kalu dah keghoh di kulu tetu keghor di kiley (hilir). Loni kan zaman IT, kita sekat, kita suling lae ai(air) haek di kulu (hulu) tu, tetu ai haek di kiley jeghenih. Beto dak?

Apa-apa pong, kita tutok buku lama, kita bukak buku baghu yang putih begheseh (bersih), kalu ada yang teghusek hati kae, kecik hati kae, luka hati kae, maaf-maaf la di!

Selamat Tahun Baru 1431 - harap kalian semua bahagia dan dimurahkan rezeki yang halal serta dijauhkan dari beban hutang.
okey jumpa lagi bila-bila masa. Assalamualaikum

You Might Also Like

1 comments

  1. bagoh betolla mak aku ni..hihihi
    bukaengnya ciksitah nae...
    ni adik lorgh..

    BalasPadam

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...