ShareThis

Ahad, 2 Ogos 2009

Ambo yang bernama chu mah - Haghi Keteng

Assalamualaikum.

Haghi ni kita bejupa lagi. Ghindu pada muma suma toksah dok wat lagu mana lae, tapi paksal sebok yang banyak tu, ambo wat-wat lupa lae muma suma. Mingung ni ambo ghasa leteh bukaeng mheng
lagi, tapi keghana seghenok nak begebang dengan muma, ambo kuatkan hati lae. Mitak maaeh lae kalu gebang ambo ni tak beghapa semangat gitu. Letih sungguh ni, tak cakaek bahong deh!

Macaeng yang ambo dok ghoyat dalaeng porong Batu Kurau kapongku tu, pada 1 .8.2009 sekolah Sri Kurau ada wat Haghi Keteng/Usahawaeng, ambo pong masok daung lae gak dok juae kepok leko (keropok lekor) Tak banyak pong mak pak hat maghi, tapi paksal futsal dekghah ada, tu je lae yang dok napak meghiah sikik tuh. Hujaeng pulak daghi pagi, tapi kita kena lae bersyukur keghana hujan tu rahmat dan rezeki yang Allah s.w.t yang bagi kat kita. Kita patok teghima lae. Dak gitu?

Tungung lama gak, baghu dema hat kami oda kepok leko tu sapey. Dok talipong banyak kali gak, dia jawaek on the way....on the way... tapi jangaeng kaeng lubang idong, batang idong pong tak napak-napak lagi. Hat gerey(gerai) oghang lheng sumanyae dah kelibok bejuae beli.Peloh sapey keting bagu lae tokey kepok leko sapey. Mujo dia bagi lebeh dua, kalu tidak kae, ghasa nak maghah lae gak Heh...heh...heh... bila pikey balik ni pong salah satu rasuah gak di. Beto dak?

Haghi tu jupa lae ambo ngan cikgu Useri. Lepaeh tu ngan cikgu E. Cikgu E tu bukaeng nyae kenae ambo pong, saja lae ambo wat-wat tego, kok -kok dema nak singgah beli kepok leko ambo.Heh..heh..heh... tu promosi lae jugak di? Oghang kata, bila kita nak bejuae ni , mulok kena manih, kena ghamah, baghu lae laku. Beto dak? Betooooooo........!

Nak kata laku sangat tu daklae, takat balik modae je. Utong dua tiga puloh je, tapi geng ambo seghenok je, ghasa enjoy la. Oghang kata kegheja gruk (group) ni macaeng tu lae, tak buleh dok bekigha sangat dih? Puko 2.00 petang kami selesey(selesai) rehat sat, maning-maning teghuh semayang laho (zohor). Lepaeh tu beto pinggang sapey puko pat bakit gi pulak lae ghumah pak metua ambo, paksal dema pong buat kenoghi cuko pala.....oooppss... silaek bukaeng cuko pala, cuko ghambok (cukur rambut).

Saghi sutok tak makaeng nasik, gi-gi kae buat bulo lae. Ambo handaeh 2 pinggaeng, sedaek sunggoh makaeng macaeng oghang bulo jae. Ambo pagi tu dah hata dah agak-agak (agar2) sataeng dengaeng bekang deghian, tupang kenoghi deh.....!

Kalu nak makaeng bubo tahik ulat, oghang Kapong Anak Kugho kata peseng tu, (bubur anak lebah) masa oghang kenoghi cuko ghambok je lae bejupa, Kalu dak, takdak lae nak bejupa, Nak buaek tu ghasa ghenyah sangat. Hui... sedaek sunggoh ambo makaeng bubo tahik ulat tu, dema Ghepoh nye bacoh tepong dengaeng ai dhong pandaeng , tu yang buat sedaek tu. Ambo kalu bacoh dengan gula meghah tak beghapa bekenaeng.

Puko naeng (6.00) kelek ghumah, tengok kak ipa ada dah dok tungung. Dema maghi daghi Ipoh nung... tido lae di ghumah ambo dengan anak penakaeng ambo lae. Anak penakaeng ambo ni cekgu mengaja di Lenggong nu, sekolah menengah apa tak thu lae, lupa pulak ambo, Dah lama ni macaeng tu lae mudah lupa, mitak-mitak doa jangaeng nyae nyanyok dah lae tua-tua esok dih... susah anak-anak nak jaga!

Ambo ghasa lemah jae badaeng ambo ni, ghasa tido lama dah tadi, ambo begheti lae di sini dih! Malaeng satgi kalu ambo ghasa nak sambung gebang ambo ni kita jupa kelik lae di! Tapi malaeng satgi ada dema betandeng lagu klasik, ambo kena lae tengok gak, paksal ambo minaet lae gak lagu-lagu peseng ni, zamaeng ambo deh! Hat lagu-lagu loni ada jugak hat ambo minaet, tapi banyak nyae yang seghabuk peghok je lae. Ihhh...ambo begheti lae.wassallam. Jupa lagi bila-bila masa!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...