ShareThis

Khamis, 20 Jun 2013

ROTI JALA KUAH DURIAN



ASSALAMUALAIKUM!!!

.....andai dipisah....lagu dan irama..
lemah tiada berjiwa......................
hampaaaaa..................................!

Getaran jiwa.....
melanda hatiku.....
tersusun nada  irama dan lagu

Indahnya lirik lagu Allahyarham Tan Sri P Ramlee...seniman Malaysia yang sangat ambo kagumi.
Filem-filemnya ambo tonton tanpa rasa jemu...walaupun jalan ceritanya telah pun ambo tahu, tapi tetap tak jemu menonton. Itulah penangan filem dan lagu yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas!

Begitu jugak dengan kuih-kuih tradisional kita. Bagile kuih moden, tetap yang tradisional jugak menjadi 'pujaan hatiku' !! wakakakakaka. Udah merapu dah makcik nih! Itule malam-malam baru nak bersembang,
lagu (macam) ni le jadinya! Iyalah Jah, siang hari di lain tempat, malam baru nak bermanja-manja dengan mike! kan? kannnn???

Hari ni kita berkongsi satu lagi kuih tok nenek. Dolu di 'kirai-kirai' tapi loni (sekarang) di jala-jalakan!
hahahahah!!Ya....'ROTI JALA' itu le yang ambo maksudkan!
Dolu ambo buat resepi lain yang menggunakan santan Jah..kalo mike rajen menyelak resepi ambo, ada tu
di 'belakang-belakang aja'!

Sikalang wa buat  'loti nyala' sangat sempol maaa!! tatak gune santan...sibab mau makan same itu kuah
dolian llhoohhh! ngehngehngeh!
Kuah durian ni (orang kampung ambo sebut 'serawa deghian!) ambo buat agak pekat sebab nak cicah
dengan roti jala tu. Kalo cair rasa tak berapa selera pada ambo.

Pada ambo kalo nak cicah dengan kuah durian, ROTI JALAnya tak perlu di gunakan santan sebab kuah duriannya dah mewah dengan lemak! Jangan buang masa Jah, moh le Jah kita berkongsi keenakkan makanan tok nenek ni!
Mesti juling biji mata merasai kelazatannya! kuangkuangkuanggg!!!

Bahan asas:
Tepung gandum
Air sejuk
Secubit garam
pewarna

-Kisar semua bahan asas kecuali pewarna sehingga sebati
-Adunan lebih kurang membuat dadar ketayap
- Bahagikan kepada dua bahagian mengikut kaler yang mike suka
- Jalakan ia di dalam kuali

Biasanya ambo masak yang anak-anak dan en suami suka. Jadi ROTI JALA ni ambo buat ciput aja sebab
en suami tak berapa suka, anak-anak aja yang suka. Jadi en suami makan kuah dorian cicah dengan roti aja!
Tak kesah le Jah janji tatak komplen maaa!!

BUBYEE Jah...esok lagi sehari, Sabtu Ahad merdeka! yabedabeduuu!!


1 ulasan:

Misstine Punye... berkata...

Chu... sdpnye..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...