ShareThis

Rabu, 19 Jun 2013

KEK MARBLE



ASSALAMUALAIKUM!!!

Tuai padi antara masak
esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak
esok jangan rindu-rinduannnn..!

Mukadimah ambo malam ni..kali ni..ambo nyanyi lagu yang di alunkan oleh Allahyarham  Nordin Ahmad. hero  'filim' Melayu yang sangat ensem di tahun 50-an dolu. Ambo sangat suka lagu ni tapi tak tau akhirannya! Pada ambo, lagu ini penuh dengan keindahannya. Apa kata mike Jah? Sesuai le kan dengan makcik yang berusia lingkungan 50-an macam ambo ni kan? heheheh!!!

Kita tinggalkan sementara 'hobi' ambo tu, mari kita sembang tajuk utama malam ni..! Udah lama bebeno tak
menulis ni apalagi nak sembang-sembang manja dengan mike! Rindu sesangat, tapi mood 'down' sebab tenet di rumah ambo 'menyiput' aja maklumlah pakej murah gitu! Hah! ambik ngko Jah! Bajet 'berjimat cermat'lah konon!

Malam ni ambo nak berkongsi satu lagi resepi kek! Alaaa Jah..'yang sedang-sedang' gitu! Ambo bukannya handal memasak, tapi suka 'menggodek' apa saja resepi yang sempoi-sempoi dan mengongsinya dengan mike. Ambo tak ingat bila ambo membuatnya, cuma tadi bila nak masukkan gambar 'bubur jagung caca' yang ambo masak petang tadi, ' ter ' jumpalah dengan gambar kek ni! OOuuu!! dah lenyap di telan oleh anak-anak dan anak tekak ambo weh! En. suami  tak berapa gemo (gemar) kek ni, tapi kalo kek sarang semut a.k.a kek gula hangus, dia suka.

Cakap banyak pun tak berapa guna, jadi moh le Jah kita berkongsi resepi  ' KEK MARBLE' ambo yang tak berapa nak jadi marblenya. 'Terlebih' coklat emulco gamaknya, tapi sedapp! Percayalahhhhhh!!
Ingat suara Dato'CT yang gemersik tu Jah!heheheheh!!!!

Bahan asas:
250 gm butter
200 gm gula halus
250 gm tepung kek
5 biji telur
1 camca teh esen vanila
coklat emulco
4 - 5 camca besar susu pekat manis

- Putar butter dengan gula hingga halus dan kembang
- Pecahkan telur satu persatu ke dalam adunan. Putar lagi
- Masukkan tepung dan esen vanila. Putar hingga sebati
- Bahagikan adunan kepada 2 bahagian
  1 bahagian adunan asal dan 1 adunan lagi di letak coklat emulco dan sebatikan)
- Tuang adunan kedalam loyang secara berselang seli
- Bakar pada suhu 180c selama 1 jam atau sehingga kek masak

Kek ni sedap kalo minum bersam teh panas....sambil bersantai di beranda rumah, nengok orang lalu lalang, tak sedar licin piring! Hadoooiii!!!

Selamat malam Jah, udah pukul 9.15 malam, mata pun udah berat nih...ambo tido dolu, apa-apapun
senyum selalu kerana senyum itu jugak satu sedekah!

BUBYEEEE!!!




0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...