ShareThis

Jumaat, 10 Mei 2013

BLUEBERRY CHEESECAKE


ASSALAMUALAIKUM!

Pekabo Jah??? Sihat??? Ambo? Alhamdulillah...syukur kerana ALLAH masih memberi peluang
pada ambo untuk bernafas di bumi Malaysia yang makmur ini! Semoga kemakmuran yang kita kecapi selama ini akan terus dinikmati oleh anak cucu cicit kita nanti! Amin!

Panjangnye mukadimah ambo kan Jah? Rindu? wahhhhhh memang le ambo rindu pada mike semua!

Kumpulan apa ye yang nyanyi lagu begini....???? 'rinduuuu.....rindu serindu-rindunyaaaaaaa.....,,'!!
Tak berapa nak hengat liriknya...maklumle udah lama (tua!) Ngehngehngeh!!

Berbulan-bulan rasanya tak menjenguk..dapurpun udah bersarang...berjelaga! hahahahah!!(gelak 'frust' tu!)
Sebenonya..ambo malaz nak mengadap skrin ni....tenet pun lembab almaklum ajalah...ambik yang murah gitu!

Tapi kan Jah...tahap 'keinginan yang melampau' tu yang membuatkan ambo di remang-remang senja ni
nak bersembang dengan mike!
Nantilah...dari hari ni ambo akan 'merajinkan' diri dan jari-jari keras ambo untuk terus berkongsi masakan
'yang sedang-sedang saja' ni dengan mike! Worait Jah!

Kali ni ambo akan berkongsi dengan mike satu jenis kek yang sangat sempoi tapi pada ambo 'enak giler'!
Kerana apa? Yeahhhh...kerana cheesenya yang mengkantoikan tahap kesabaran ambo nih!!!!! hahahah!!!

Moh le Jah kita semak resepinya!

4 bji telor (gred A)
2 cawan tepung gandum
1 cawan minyak masak
1 1/2 cawan gula
1 camca teh soda bikarbonat
1 camca teh baking powder
1 cawan air panas
1 cawan susu pekat manis
1 cawan serbuk koko

Lapisan cheese:
250 cream cheese
1 cawan gula kastor
1 biji telor

- Ayak tepung bersama serbuk koko dan soda serta baking powder
- Pukul telor dengan gula hingga kembang
- Masukkan minyak dan susu
-Masukkan tepung yang di ayak tadi berselang seli dengan air panas
- Bakar lebih kurang 45 - 50 minit (bergantung kepada oven mike)
- Untuk lapisan cheese:  Putar cream cheese hingga gebu. Masukkan gula dan telor
                                      dan pukul lagi hingga sebati.
- Setelah masak keluarkan kek tadi dan tuang cream cheese tadi dan bakar lebih kurang
   15 - 20 minit.
- Keluarkan kek dan biarkan sehingga sejuk, baru pipekan blueberrry di atas permukaan kek.
   Pipe mengikut kreativiti mike lah Jah.
- Nakkan lebih enak, simpanlah dalam esbok.

Rasanya masam-masam siket, manis-manis siket, lemak-lemak siket....,.,pinjam kata Qi Razali JJCM!
kuangkuangkuangggg!!

BUBYEEE JAH!!! Muahhhh!!!




0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...