ShareThis

Selasa, 19 Mac 2013

ACAR IKAN


ambik ngko Jah , Chumah 'snap' dalam periuk! hihihi!!!
ASSALAMUALAIKUM!!!

Pekabo Yong? Lama beno kita tak berjumpa. Naik bersawang dapur Chumah ni haaaa!!! Malaz betul la Chumah ni, jenguk-jenguk le sat dapur tu, jangan di biokan bersawang! Tak gitu Jah????

Ala ala ala...musyuk...jangan majuk ye! Sikalang wa mau celite-celite same lu olang! Chumah malaz bukan sebarang malaz Jah, malaz Chumah bersebab!!
Ini kaki silalu sakit maaa, tatak tahan, jadi wa punya 'mood' sikit jatuh llhhoooo!

Takpa Jah, hari ni kita kembali bersembang dengan Chumah ye! Apalah yang kita nak sembangkan? Kali ni Chumah nak berkongsi satu lagi resepi orang sakit! hehehehh....sakit sakit pun masak jugak....sebab kalo sendiri masak...puas hati dan sebenarnya puas makan! heheheh!!

Chumah pun dah lupa bila Chumah masak lauk ni.....la...tak luarbiasa pun, sekadar masak 'ACAR IKAN' aja, tapi nak jugak berkongsi dengan mike!
Takpa kan Jah...berkongsi pada yang sudi!


Moh le kita tengok resepinya, macam-macam cara orang buat, tapi kalo Chumah terpaksa ketepikan 'cuka' sebab nanti en suami tak tahan perut!!
Jadi dengan sukarela Chumah tukarkan kepada 'asam jawa' tak kisahle kan Jah kerana rempah ratusnya tetap sama!


Bahan asas:

2 ketul ikan isi (tak kisah ikan apapun) - di goreng 3/4 masak
1 bungkus halba campur (50 sen)- halba, biji sawi,jintan, kulit kayu manis 
1 mangkuk air asam jawa
1/2 biji bawang besar - di hiris
2 biji bawang putih - di hiris
1 inci halia - di hiris
Minyak untuk menumis
2 biji bawang besar - di belah empat
1 labu bawang putih - biarkan seulas-seulas
Cili hijau dan merah - di belah jangan putus
1 biji timun - dibelah dan dibuang empulur (potong lebih kurang 1 inci)
Garam secukup rasa
Sedikit gula

- Panaskan minyak dan tumislah bawang besar, bawang putih dan halia serta halba campur
- Sudah naik wangi, masukkan air asam jawa dan garam
- Masukkan ikan goreng, bawang besar, bawang putih dan cili serta timun
- Perisakan ia dan kalo mike suka tambahkan air untuk kuah
-Siap untuk di hidang

Chumah jarang menggunakan cuka, kerana en suami kureng gemo kerana tak tahan perut,
apapun kalo menggunakan asam jawa pun udah 'mengancam' jugak! Apa-apapun terpulang pada empunya diri mau yang macam mana!

PPppppppsssttttt....Hari ni 'Fahrin Ahmad dah balik Malaysia jumpa neneknya, udah mau senyum........'bersambung' pulak! cit!!!! Jangan esok hanya dalam mimpi neneknye udahle!
Itulah bahananya kalo peminat drama tegar! huahuahuaaa!!!
Nak tunggu esok, siksanya jiwa raga!!!!!

Apapun......BUBYEEEEEEEE!!!!!!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...