ShareThis

Isnin, 19 Oktober 2009

Kenoghi loni.......

Assalamualaikum.

Petang-petang lagu ni ambo tak thu nak wat apa. nak jighuh pokok bunga, hujaeng tughong selalu dah, sapey ghumah ambo banjey sokmo. Nak bagi ayaeng ambo makaeng, anak-anak ambo dah ambik aleh tugaeh tuh! Apa ambo nak wat nih? Tu lae.... bila anak-anak kho dok besa, dengan senighi nya ambo pong jadi besa gak! heh...heh...heh....!

Jong kita denga ghoyaek ceghita kenoghi nak? Haek sebelong-senelong ni ambo ghoyaek kenoghi dulu-dulu. Haghi ni ambo nak begebang haek kenoghi loni pula. Haek kenoghi zamaeng modeng lae.Kenoghi haek senang tapi modael pong buleh tahaeng gak! Walo apapong, esok-esok nung, ambo ghasa, kalu anak-anak ambo sapey jodo pong, ambo kena ikok buat kenoghi lagu loni lae jugak. Beghapa keghaek sangat haek nak maghi begotong ghoyong? Beto dak?

Kenoghi haek loni ada lagi haek begotong ghoyong, teghutamanya haek nak menyiang seghe lekuaeh, koyak ubi gatang (kentang) kae, ghichih bawang kae daeng haek laing-laing lae.Bab masak memasak ni seghah lae kat tukang masak-tukang masakdan oghang-oghang dia.Yang heghannya, oghang dok highih daging, dema dah tomih bawang ghepah, buleh masak pa!

Di kapong ambo kawasan batu Kugho nih, oghang semeleh lemung keghebo pagi-pagi, lebih kughang puko tujoh gitu. Tapi, puko 11 dah buleh makaeng dah, Tu wat ambo tabek stei tuh!
Oghang kapong ambo kata kalu lagu tu, kecang (ganti kata pada perbuatan yang cepat dan tangkas)

Tapi loni ni, tak beghakek beghidang dah, memang lae payah dah nak bejupa. Sokmo pong kalu tanya oghang kata 'dema buat kenoghi bufe (layan diri lae) !' Dikapong ambo, bila mula-mula buat cagha tu, ghame lae gak dok komeng, malu lae nak makaeng, maghi haek bawak anak ghame payah nak ambik makaeng lae, macaeng mitak sedekah lae! Tu dulu ! loni dak dah, semuanya dah buleh teghima, ya lae apapong kalu ada perubahaeng mesti lae ada komeng-komeng dan kritik. Haek dema dok komeng dulu pong, tengok loni buat kenoghi cagha tu lae gak!


Memang lae senang sunggoh cagha bufe ni. Gi ambik pinggaeng, ambik lauk haek kita nak, gi makaeng. Dok di jukey pong buleh lagi makaeng. tak payah nak melanguk lama-lama nak tungung oghang dok beghakik. Beto dak? Tapi yang lecenya kalu ada oghang haek dok tungung buboh lauk, haek tu memang lae sekali sekala, ghasa macaeng mitak sedekah.
heh...heh...heh...sekali sekala jey, tapi oghang semua macaeng tu jugak kaeng?

Pengateng loni pong, kalu dok besandeng, tak dak dah haek nak pejaeng mata (heh..heh...heh.. ingat dulu-dulu!) Siaek dema ni balaeh-balaeh senyung lagi! Tu lae oghang loni, kata oghang dema dah kenae lama, dah kenae sebelong mak pak kenae lagi. Kadang tu dema yang meghacang semuanya, daghi hantaraeng beghapa puloh ghibu, nak bawak beghapa bekaeh, pakaeyan lagu mana, tu semua dema dok ghacang, mak pak tahu teghima saja!

Jaghang nak ada silaek gayong macaeng dulu-dulu, apalagi ghazal pati pong dah bekubo, di kapong ambo loni dok ada lagi lae kumpulan ghazal, cumanyae dema nyanyi lagu-lagu nasik (nasyid) dan main alat-alat muzik yang sederhana. Tak dak dah haek nak menaghi begecok macaeng dulu-dulu.

Ho lae! dulu dengaeng loni banyak sunggoh bezanya. Ambo haek lahey pada zaman 60an memangla ghasa beghutong paksae buleh napak daeng meghasai 2 zaman daeng 2 fasa yang berbeza ni. Kadang tu ambo suka gak dok ghoyaek kat anak-anak ambo. Dema denga sapey tenganga daeng macaeng tak beghapa pecaya.

Dah dekaek mengarek dah ni, ambo begheti lae dulu dih! laing kali kita berborak ceghita haek laing pulak dih! Assalamualaikum. Moga kita semua dilindungi oleh Allah dalam keadaan selamat dan sihat. Ambo tengok tv ,di negagha laing, macaeng2 belaku. Kesian dan sedeh lae pulak.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...