ShareThis

Sabtu, 5 September 2009

Ghaya ooooo ghaya (bahagian 1)

Assalamaualaikum.

Bejupa kita haghi ni. Ambo haghaek muma-muma suma dok sehat sokmo dalaeng bulaeng posa ni.Jaga kesehataeng muma, jaga peghange muma, jaga mulok lidah. kighanyae jaga sumalae haek Allah tak bagi buaek dih!

Haghi ni dah lima belaeh haghi dah kita dok posa. Kighanyae masa kho dok cepaek je. Arwah mak ambo kata kho dok tughong bukik lae. Lepaeh jey lima belaeh haghibulaeng memang kita ghasa kho dok dekaek, kho dok cepaek. Ghaya kho dok maghi lae!

Haghi ni kita gebang baek haghi ghaya di! Betuah badaeng dah sambok ghaya dekaek 49 tahong dah! Dulu dengaeng lani memang banyak sangat bezanyae. Heh...heh...heh.....!

Ambo ingaek lagi kalu dulu, semingung nak ghaya baghu lae mak ambo sebok nak buaek ko ghaya (kuih raya) Awae-awae lagi dok hipong telo ayaeng haek nak buaek ko tu! Dulu ghasa ambo tak dak dehdokbejuae telo macaeng lani. Tapi telo itek mak ambo beli jey, paksae kami tak bela itek.

Dulu tak dak ko banyak macaeng lani. Yang dok selalu ambo tengok dan mak ambo dok buaek, tu lae ko baka, buah hulu, putu kacang, ko loyang, ko cabe haek mak ambo selalu buaek lae. Ko cabe tu lebeh kughang macaeng ko tighaeng lani (kuih tiram), tapi boh penyelok (pencelup) kala meghah. Pagi-pagi lagi, lepaeh bakit besao(bersahur) tak tido dah kami. Mak ambo gogheng tepong, nak buaek ko baka, punya lae huli (uli) sape lenguh tangaeng paksae satgi tak puteh tak gebu... tu haek mak ambo dok ghoyaek.


Asaek bekelong penoh ghumah pong belong tetu jadi lagi. Ghumah ambo dulu ataek ghembia jey!
Bukaengnya ada oven macaeng lani. Baka pong dalaeng peghiok je. Ataeh tudung peghiok tu lae boh api daghi sabok nyo tu yang buaek asaek bekelong tuh! Baka pelengaek haek kali petama dengaeng kedua tu, habuaeng ambo je lae, paksae hangik, api tak beghapa buleh kontro lagi. Sedaek ke ambo lae! he...heh...heh!

Esok ni, mak ambo tak gi motong lagi, paksae nak wat ko buah hulu pulak. Pagi-pagi lagi mak keghah ambo sugho puko telo. Mak ambo wat buah hulu dengaeng telo itek. Mak ambo bagi pasu sebutey dengan tepaek timbok telo tu. Sape lani ambo dok sipaeng lagi dawey begelong-gelong
tu, ghasa macaeng baghang antik lae! Timbok telo kena tengah panaeh, paksal kalu dok tepaek tedoh, telo tak beghapa nak nheik. Tu kata mak ambo! bagey nak tecabuk tangaeng ambo dok timbok telo tu. Baka dua tiga pelengaek hangit jey. rezeki ambo deh!

Dua-dua ko haek ambo dok sebuk di atas tu, beghaek lae sikik buatan dia, kalu ko loyang kae, ko cabe kae, senang sikik mak ambo kata, tu selalu mak tak mitak tulong ambo, dia buat kenighi jey!

Haghi megang ghaya (oghang kapong Anak Kugho sebuk peseng tu) lagi lae sebok dan meghiah. Sebelong tu mak dah mitak tulong oghang ambik buloh lemang. Dulu buloh lemang tak kena dok beli, di Bukik Wang kae, dekaek kubo pong belambak, ambik jey, tak dak sapa nak maghah.

Tang nak besiaek buaek lemang tu yang cukok haghu tu. Ghumah dulu-dulu sumanya tinging-tinging, kighanyae gajah pong buleh masok tido bawah ghumah! Mak ambo selalu baka lemang bawah ghumah, paksae kalu di luar ghumah, takok hujaeng! Pagi-pagi lagi dah kena kuko nyo
(kukur kelapa) Kuko nyo kalu nak seghenok bayangkan nheik kuda! kah......kah....kah!
Masa mak ambo dok isi beghaeh pulok tu, jangaeng sapadia dok jalaeng meghejaeng kaki(hentak kaki) Suma persediaaeng buaek lemang tu mak ambo sedia di ataeh jemoghang! Senang mak ambo kata!

Siaek suma, hakok lae bawak tughung, letak pelaeng-pelaeng di galang tepaek haek nak baka tuh!Sapadia pong tak dok ataeh ghumah paksae asaek penoh!. Tapi... asaek-asaek pong, ada kebaikaengnya jugak. Nyamok takdak, nyamok pong takok pedih mata kok?

Kok kaki lima kedey, kok jalaeng, oghang dok bejuae beli daging. Ayaeng payah nak ada, selalu pong kalu ayaeng, haek bela senighi lae jadi korbaeng. Selalu dema dok semeleh lemung dengan
keghebo jey! Daging masa tu dok ada sekati 3.60 jey. Tapi kae dok ghasa mahae tak kigha dah. Masa tu duek pong susah nak dapaek.

Malaeng ghaya kae, ada haek dok maing meghieng buloh lae selalu pong. Kalu nak buaek pelita ghaya pula, mak ambo selalu gi tebang buloh aur panjang-panjang sedepa, mak koghek3 ke 4 lubang di buloh tu, ambik tali guni (dulu oghang pangge peseng tu, lani tak beysa ambo tengok) tepek seluk habuaeng nak boh sumung (sumbu) deh, gi beli minyak gaeh sekati dok ada sekupang tak silaek ambo, bila malaeng molek aeehhh plita ambo tu. Tak dak lae, lapu kelik-kelik macaeng lani!

Pagi ghaya, mak masak nasik dengaeng gogheng ikaeng kedegha maseng je. Makaeng nasik dulu baghu buleh makaeng benda lheing. Mak ambo kata 'satgi takok sakik peghok!' Lepaeh tu baghu lae makaeng benda lheing. Mak ambo selalu masak ghendang pedaeh keghang je! Nak beli daging tak beghapa cukok modae.Keghang baghu dok ada sekati sekupang, kalu beli 2 kati baghu dok ada lima belaeh duek. Nak makaeng daging gi ghumah oghang lae. Tapi mak ambo pesaeng makaeng sikik-sikik, kalu oghang bejamung (berjamu). Sape lani ambo dok ingaek pesan keghamat mak ambo tu! Ai mata jatoh dalaeng hati oooo!

Kita begheti di sini dulu lae di! Esok-esok kita begebang lagi. Haghi ni tak thu nak masak apa, anak ambo nak makaeng ko cagha (kuih cara) ambo ghasa nak makaeng badak beghendaeng, tak thu haek mana nak buaek, ghasa-ghasa undian jatoh kat anak ambo lae! heh...he...heh.....Tu lae sapa pong, anak mesti di dulukaeng, dema kaeng amanah daghi Allah, kena lae kita jaga molek-molek dih!

Pada anak comey kesayangaeng ambo dan pada anak-anak ghakaeng(rakan) tolan, Selasa ni, dema nak menghadapi UPSR, mak ucaekkaeng SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN UPSR 2009' buat sehabis baik dan jangan lupa berdoa kepada Allah, moga semuanya dapat menjawab dengan penuh ketenangan dan mendapat keputusanYang CEMERLANG. Amin!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...